„Żywiołowa szkoła działa z energią w szkolnej ekopracowni odnawialnych źródeł energii” to projekt edukacyjny Ekologicznej Szkoły Podstawowej nr 7 im. J. Tuwima w Bielawie realizowany w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Jest to przedsięwzięcie, które pozwoliło na utworzenie pracowni szkolnej dotyczącej odnawialnych źródeł energii „Ekopracownia – zielone serce szkoły”. Koszt całkowity przedsięwzięci to 82810,40 zł; szkoła otrzymała dofinansowanie na utworzenie pracowni w wysokości 74529,36 zł z przeznaczeniem na modernizację pomieszczenia oraz wyposażenie, w tym zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych do realizacji projektu ekologicznego „Jak Żywioły działamy z Energią”. Celem projektu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci, upowszechnianie wiedzy, aktywizacja społeczna i kształtowanie postaw i zachowań w temacie odnawialnych źródeł energii.
Energia ze Słońca
„Jedno Słońce wiele możliwości” to tematyka pierwszego modułu projektu, który miał na celu pokazanie roli i znaczenia Słońca we wszechświecie – życiu na Ziemi, w tym w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł ciepła. W ramach realizacji tego zagadnienia uczniowie uczestniczyli w interdyscyplinarnych zajęciach (projektach edukacyjnych), podczas których zgłębiali „tajniki” Słońca, a tym samym poszerzali swoją wiedzę i umiejętności o wiele aspektów – jego pochodzenia, budowy, składu, roli i znaczenia we wszechświecie, przyrodzie, kulturze, literaturze, sztuce, jego wpływu na zdrowie i życie itp. Była to doskonała okazja do połączenia nauki , kreatywności i zabawy. Dzieci miały okazję zapoznać się z wiadomościami na temat pochodzenia Słońca, jego budowy, składu, jak również roli i znaczenia we wszechświecie nie tylko na zajęciach przyrodniczo-matematycznych, ale również humanistycznych. Wyszukiwały samodzielnie informacje , dokonywały selekcji materiału, redagowały notatki zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Tworzyły również utwory literackie ze Słońcem w roli głównej, wykonywały mapy myśli, plakaty, rozwiązywały krzyżówki czy rebusy. Badały także, jak różne kultury postrzegały Słońce ( np. Helios w starożytnej Grecji). Poznały budowę Układu Słonecznego, obliczały odległości między poszczególnymi planetami. Zapoznały się z historią powstania kalendarza. Efekty swojej pracy chętnie prezentowały na forum.
Uczniowie poznali też aspekt ekologiczny słońca – jako alternatywne źródło energii, jego rolę w gospodarstwie domowym i przemyśle. Nauczyciele fizyki, chemii, biologii, geografii wykorzystali do w/w zajęć pomoce dydaktyczne zakupione z w/w środków, takie jak: zestawy klocków Gigo - energia solarna, zestawy pomocy – przemiany energetyczne, zestawy klocków do budowy robotów solarnych (mniejsze dla dzieci młodszych i duże dla klas starszych), zestawy doświadczalne – energie odnawialne oczywiście podczas zajęć wykorzystywano również niezbędne w ich trakcie zasilacze, lampy i przedłużacze. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem plansz edukacyjnych - energie odnawialne i prezentacji multimedialnej nt. odnawialnych źródeł energii. Pomoce dydaktyczne w formie albumów, książek są na bieżąco wykorzystywane przy tematyce ekologicznej.
W ramach zajęć „Młodzi konstruktorzy” ok. 60 uczniów klas 4-8 wzięło udział w warsztatach techniczno-konstrukcyjnych, podczas których budowali modele wykorzystujące, do napędu i produkcji energii, odnawialne źródła energii. W podobnych zajęciach uczestniczyli też uczniowie klas 1-3. w ramach zajęć świetlicowych, którzy następnie zaprosili na specjalnie przygotowane warsztaty swoich rodziców i dziadków oraz nauczycieli i pracowników szkoły, aby podzielić się swoją wiedzą na temat OZE oraz umiejętnościami w zakresie tworzenia zestawów doświadczalnych obrazujących produkcję energii elektrycznej ze światła i pokazujących od czego zależy ilość uzyskiwanej energii. Budowali również wraz z dorosłymi modele napędzane energią solarną. Były to warsztaty międzypokoleniowe, w jednym z nich uczestniczyły gościnnie dzieci z Publicznego Przedszkola nr 4 w Bielawie, które wykazały się dużą wiedzą na temat energii oraz dużym zaangażowaniem w budowę w/w modeli oraz zainteresowaniem w/w tematyką.
Nauczyciele prowadzący zajęcia (OZE) wykorzystali zakupione w ramach w/w finansowania pomoce dydaktyczne- zestawy klocków Gigo – energia solarna, zestawy robotów solarnych duże i małe, zestawy doświadczalne – energie odnawialne, zestawy plansz – energie odnawialne, przedłużacze i lampki, monitor interaktywny oraz ławki i stoliki stanowiące wyposażenie pracowni, dzięki którym zademonstrowano jak była i jest wykorzystywana energia słoneczna w życiu natury i ludzi. Pokazano również od czego zależy ilość energii możliwej do pozyskania ze słońca oraz korzyści i jej zalety w porównaniu z innymi, konwencjonalnymi źródłami energii.
Zapraszamy do udziału w kolejnych warsztatach realizowanych w ramach projektu, o których na bieżąco będziemy informować poprzez stronę internetową szkoły https://www.esp7bielawa.pl/ oraz facebook szkoły, oraz facebook miasta Bielawa.
Energia ze Słońca – dlaczego warto? Korzyści z zastosowania fotowoltaiki:
1. Energia przyjazna dla środowiska
Produkcja prądu z promieni słonecznych jest przyjazna dla ekosystemu. Ta technologia nie powoduje żadnych negatywnych skutków środowiskowych również dlatego, że nie wymaga emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. W procesie pozyskiwania i produkcji prądu ze Słońca nie wykorzystuje się bowiem reakcji spalania, po której pozostałości mogą być szkodliwe dla ekosystemu i ludzkiego zdrowia.
2. Samowystarczalność i niezawodność
Gospodarstwo domowe jest zdolne do samodzielnego zaspokojenia zapotrzebowania na prąd wyłącznie dzięki wykorzystaniu paneli słonecznych i nie musi w tym celu sięgać po inne źródła. Z roku na rok technologie pozyskiwania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego są coraz wydajniejsze, co pozwala na wytworzenie takich ilości prądu, które przewyższają domowe zużycie
3. Programy finansowania zakupu paneli fotowoltaicznych
Możliwość otrzymania dofinansowania do fotowoltaiki. Choć panele słoneczne mogą przyczynić się do samowystarczalności energetycznej budynku, to ich zakup i montaż wiąże się z dużym wydatkiem. Istnieje jednak możliwość znacznego obniżenia kosztów całego przedsięwzięcia poprzez skorzystanie z obowiązujących programów dotacji, dofinansowań i ulg fotowoltaiki.
4. Rosnące ceny energii
Ceny prądu w najbliższych kilku, kilkunastu latach osiągną znacznie wyższe poziomy niż obecnie. Przekłada się to bezpośrednio na to, dlaczego warto wybrać fotowoltaikę już dziś. Rosnące ceny energii wynikają z wielu przyczyn jak np. dekarbonizacja gospodarki i związane z tym odejście od węgla, konieczność inwestycji w modernizację i rozwój sieci energetycznej czy budowę nowych bloków energetycznych i farm wiatrowych na Bałtyku.
5. Duża konkurencja na rynku - niższe ceny
Ogromna liczba firm działających w branży produkcji paneli oraz innych elementów instalacji solarnej jest korzystna dla klientów, ponieważ powoduje szybki rozwój technologiczny i przekłada się na walkę cenową przedsiębiorstw, czyli w praktyce na niskie ceny.
W artykule wykorzystano: https://www.polenergia-pv.pl/blog/5-powodow-dla-ktorych-warto-wybrac-energie-sloneczna-wlasnie-teraz
EKOPRACOWNIA zielone serce szkoły
DOFINANSOWANA ZE ŚRODKÓW
WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ WE WROCŁAWIU
ORAZ
NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
W FORMIE DOTACJI W KWOCIE 74.529,36 zł
Ministerstwo
Klimatu i Środowiska
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu