Ułatwienia dostępu

6.VIII.2024 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu, odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego (Paweł Gancarz), Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego (Michał Rado), przedstawiciele Kolei Dolnośląskich oraz Dolnośląskich Służb Dróg i Kolei we Wrocławiu, a także burmistrzowie Bielawy (Andrzej Hordyj), Nowej Rudy (Tomasz Kiliński) oraz Radkowa (Jan Bednarek). Rozmowy dotyczyły kontynuacji działań w zakresie odbudowy trakcji Kolei Sowiogórskiej, która kilkadziesiąt lat temu była jedną z głównych atrakcji turystycznych naszego subregionu.

Wszyscy samorządowcy zadeklarowali gotowość dalszej współpracy w kontekście przejmowania i rewitalizacji przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych, aby m.in. wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zadbać o rozwój turystyki i potencjału gospodarczego regionu.

Co ważne, priorytetowym zadaniem jest rewitalizacja na całym odcinku trakcji nr 318 relacji Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra. Warto wspomnieć, że 10.VII. br. została podpisana umowa z wykonawcą I etapu ww. przedsięwzięcia. Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu, zamawiający przywidział na realizację przedmiotowego zadania 8 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Oznacza to, że zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić do 10.III.2025 r.

Z deklaracji władz Województwa Dolnośląskiego wynika, iż realizacja II etapu inwestycji powinna rozpocząć się w IV kwartale 2024 r., a zakończenie prac zaplanowano na 30.VI.2026 r.

W trakcie spotkania burmistrz Andrzej Hordyj zwrócił się także z prośbą do Marszałka Województwa Dolnośląskiego o zmianę nazwy stacji pn. „Nowa Bielawa” na „Bielawa – Góry Sowie”. Lokalizacja przedmiotowej stacji w Bielawie przy ulicach Sowiej i Nowobielawskiej, które stanowią bezpośrednią komunikację z pobliskim Parkiem Krajobrazowym Gór Sowich sprawia, że to właśnie na tym przystanku Kolei Dolnośląskich powinni wysiadać i wsiadać turyści, chcący podziwiać piękno tej endogenicznej atrakcji Dolnego Śląska. Proponowana nazwa będzie łatwa do skojarzenia szczególnie dla osób odwiedzających nasze miasto po raz pierwszy.
 
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.

Warto dodać, że z informacji uzyskanych z Dolnośląskich Dróg i Kolei we Wrocławiu wynika, iż w 2023 r. z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 112.908 osób. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie. 


tory
tory
https://um.bielawa.pl/pl/
Bielawa 2022