W wyniku zakończonej procedury przetargowej, 21 maja 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, podpisana została umowa z oferentem, który złożył najkorzystniejszą ofertą. Okazała się nim LWZ Sp. z o.o. z Żórawiny, która za wykonanie zadania otrzyma wynagrodzenie w kwocie 41.078.310 zł.
Co ważne w całości zostanie ono sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Zakres inwestycji obejmuje:
- usługi inżynierii projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej
- wycinkę drzew, krzewów i samosiejek
- rozbiórkę torów
- roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
- roboty elektroenergetyczne
- budowę torów
- budowę kolei na odcinku trakcji kolejowej do stacji Nowa Bielawa (Bielawa - Góry Sowie) do Srebrnej Góry.
Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu zamawiający przywidział na realizację przedmiotowego zadania 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Oznacza to, że zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić w IV kwartale 2026 r. Należy wspomnieć, że w IV kwartale 2024 r. rozpoczęto rzeczową realizację zadania pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia od km 28,295 do km 24,300". Jeśli roboty budowlane zostaną zrealizowane zgodnie z aktualnym harmonogramem, to już od IV kwartału 2025 r. turyści będą mieli do dyspozycji na terenie Bielawy aż 4 stacje kolejowe.
Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Bielawie, gdyż pozwoli na bezpośrednie połączenie głównych atrakcji Gminy jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (Bielawa - Góry Sowie) ze Srebrną Górą, w której znajduje się jedna z największych atrakcji turystycznych Dolnego Śląska - zabytkowa twierdza pruska.
Co również istotne, 2.XII.2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do prac koncepcyjno-analitycznych związanych z utworzeniem linii komunikacyjnej Wrocław - Bielawa - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia - Tłumaczów/Otovice - Broumow oraz rozwiązania komunikacyjnego na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Celem ww. prac będą m.in.:
- zdefiniowanie niezbędnych do wykonania elementów infrastruktury
- identyfikacja kwestii formalno-prawnych związanych z odtworzeniem dawnej linii kolejowej ze Ścinawki Średniej do Tłumaczowa wraz z przejściem granicznym Tłumaczów/Otovice
- analiza popytu na transport publiczny w tym obszarze, które będą istotne dla bilansu ekonomicznego przedsięwzięcia
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
Warto dodać, że z informacji uzyskanych z Dolnośląskich Dróg i Kolei we Wrocławiu wynika, iż w 2024 r. z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 116.848 osób. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie.
