Realizując zapisy zawarte w ww. liście w latach 2019 - 2024 Województwo Dolnośląskie:
- przejęło od PKP S.A. sześć linii kolejowych o łącznej długości ponad 100 km, w tym trakcję relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra"
- zmodernizowało i oddało do użytkowania linię kolejową nr 341 relacji "Bielawa Zachodnia - Dzierżoniów Śląski"
- podpisało umowę z wykonawcą I etapu rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra" na odcinku Bielawa Zachodnia - Camping "Sudety" - Nowa Bielawa (nowa nazwa: Bielawa - Góry Sowie). Zakończenie robót zaplanowano na I kwartał 2025 r.
- zabezpieczyło w swoim budżecie 100.019.998 zł (w tym 56.910.568 zł z Unii Europejskiej) na realizację II etapu rewitalizacji linii kolejowej nr 318 relacji "Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra" na odcinku Nowa Bielawa (nowa nazwa: Bielawa - Góry Sowie) - Srebrna Góra.
Zadanie ma zostać zrealizowane do 30 czerwca 2026 r.
W tym samym czasie Gmina Bielawa:
- rozpoczęła negocjacje z PKP S.A. na temat przejęcia na własność budynku dworca kolejowego Bielawa Zachodnia, które ostatecznie powinny zakończyć się w III kwartale 2025 r.
- rozpoczęła prace projektowe dotyczące przebudowy dróg gminnych łączących stację kolejową Bielawa Zachodnia z centrum miasta oraz budowy przy przedmiotowej stacji centrum przesiadkowego typu "parkuj i jedź"
- zorganizowała spotkanie robocze, w którym uczestniczyli włodarze gmin Bielawa, Stoszowice (Paweł Gancarz - obecnie Marszałek Województwa Dolnośląskiego) oraz Radków (Jan Bednarek), dotyczące kontynuacji działań w zakresie odbudowy trakcji Kolei Sowiogórskiej
- przygotowała wspólny wniosek ww. samorządów do Marszałka Województwa Dolnośląskiego w sprawie kontynuacji działań w zakresie odbudowy całej trakcji Kolei Sowiogórskiej, która kilkadziesiąt lat temu była jedną z głównych atrakcji turystycznych naszego subregionu
- uczestniczyła w spotkaniu konsultacyjnym gmin sowiogórskich z władzami województwa na temat zasadności realizacji wspomnianego wyżej wniosku
W efekcie, 2 grudnia 2024 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do prac koncepcyjno-analitycznych związanych z utworzeniem linii komunikacyjnej Wrocław - Bielawa - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia - Tłumaczów/Otovice - Broumow oraz rozwiązania komunikacyjnego na obszarze Gór Stołowych i Gminy Radków.
Celem wyżej wymienionych prac będą m. in.:
- zdefiniowanie niezbędnych do wykonania elementów infrastruktury
- identyfikacja kwestii formalno-prawnych związanych z odtworzeniem dawnej linii kolejowej ze Ścinawki Średniej do Tłumaczowa wraz z przejściem granicznym Tłumaczów/Otovice
- analiza popytu na transport publiczny w tym obszarze, które będą istotne dla bilansu ekonomicznego przedsięwzięcia
Realizacja pełnego zakresu rzeczowego przedmiotowego zadania stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich.
W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
Warto dodać, że z informacji uzyskanych z Dolnośląskich Dróg i Kolei we Wrocławiu wynika, iż w 2023 r. z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 112.908 osób. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie.
