Accessibility Tools

15.XII.2019 r., po blisko 42 latach przerwy, do Bielawy powróciła kolej pasażerska. W tym dniu bowiem, po wyremontowanej trakcji relacji Dzierżoniów - Bielawa Zachodnia, przejechał pierwszy szynobus Kolei Dolnośląskich. Z informacji uzyskanych w lutym br., od regionalnego przewoźnika wynika, iż w latach 2020 - 2024, z bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 480.670 osób.



Liczba sprzedanych biletów przedstawia się następująco: 
            
2020, 2021, 2022, 2023, 2024

Bielawa 55.979, 60.877, 76.527, 76.711, 78.634
Zachodnia

Bielawa 614 23.906 33.011 36.197 38.214
Centralna

RAZEM 56.593 84.783 109.538 112.908 116.848

Warto wspomnieć, że w IV kwartale 2024 r. rozpoczęto rzeczową realizację zadania pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia od km 28,295 do km 24,300". Jeśli roboty budowlane zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem, to już od II kwartału 2025 r. turyści będą mieli do dyspozycji na terenie Bielawy aż 4 stacje kolejowe. 

Inwestycja ta jest szczególnie istotna dla rozwoju branży turystycznej w Gminie, gdyż pozwoli na bezpośrednie dotarcie pasażerów do głównych atrakcji Bielawy jakimi są Camping "Sudety" i Jezioro Bielawskie (stacja Bielawa - Camping "Sudety") oraz Góry Sowie (stacja Bielawa - Góry Sowie). 

Z pewnością, po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej, liczba bielawskich pasażerów KD znacząco wzrośnie, gdyż na nowych przystankach dominować będą turyści odwiedzający nasze miasto. 

W tym miejscu warto również uspokoić kolejowych sceptyków o frekwencję na bielawskim Campingu "Sudety". Twierdzą oni bowiem, powołując się na własne doświadczenia, że bliskość trakcji kolejowej radykalnie obniży frekwencję wczasowiczów nad Jeziorem Bielawskim. W mojej ocenie obawy te są całkowicie nieuzasadnione. 

Co prawda osoby poszukujące ciszy i spokoju mogą faktycznie rezygnować z pobytu w bielawskim ośrodku, to jednak znacznie lepsza dostępność komunikacyjna (bezpośredni indywidualny przystanek) oraz stale podnoszona jakość oferty wypoczynkowej będą wpływać na systematyczny wzrost jego popularności. Tego typu połączenia infrastruktury kolejowej i wypoczynkowej są codziennością w bardzo popularnych wśród kamperowców Hiszpanii i Włoszech. Po wschodnim wybrzeżu kraju z Półwyspu Iberyjskiego (od Walencji do Barcelony) - wybrzeża: Costa Valencia, Costa Azahar, Costa Dorada, Costa Barcelona - przebiega magistrala kolejowa, po której przemieszcza się kolej dużych prędkości (średnia prędkość 199,4 km/h). Co ciekawe trakcja kolejowa znajduje się nie tylko na obrzeżach hiszpańskich campingów, ale w kilku przypadkach przebiega przez sam ich środek (m.in. Camping Platja Mont-Roig, Camping Miramar). 

Identycznie wygląda sytuacja na wschodnim wybrzeżu słonecznej Italii (od Termoli do Ravenny) - regiony: Molise, Abruzja Marche, Emilia Romania - gdzie przebiega trakcja kolejowa relacji Północ - Południe, po której przemieszczają się pociągi ze średnią prędkością 169,9 km/h. Zwrócić należy uwagę, że w obu krajach, w bezpośrednim sąsiedztwie "żelaznych dróg", znajdują się m.in. cztero- i pięciogwiazdkowe campingi, na których, aby mieć gwarancję wolnej parceli, rezerwacji dokonuje się na wiele miesięcy przed planowanym urlopem. 
Biorąc pod uwagę powyższe można być spokojnym, że przejazd zaledwie kilku składów szynobusów Kolei Sowiogórskiej w ciągu doby, nie zniechęci turystów do korzystania z atrakcji bielawskiego Campingu "Sudety".

Szynobus Kolei Dolnośląskich
Szynobus Kolei Dolnośląskich
https://um.bielawa.pl/pl/
Bielawa 2022